تربیت فرزند

نحوه پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

نحوه پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

در سنین 3 تا 5 سالگی بخشی از سوالات جنسی برای کودکان به وجود می آید که برخی از والدین به آن بی اعتنا هستند و می پندارند پاسخ به این سوالات سبب بیداری جنسی فرزندشان می شود و برخی دیگر اطلاعات زیادتری که متناسب با سن کودک نیست در اختیار او می گذارند که این دو روش پاسخگویی بسیار غلط است. نحوه پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان و بسیاری از مطالب آموزشی تربیتی دیگر در سایت لک لکو برای شما عزیزان جمع آوری شده است. امیدواریم که این تلاش برای شما مفید و ارزشمند واقع شود.

سوالات جنسی کودکان

 

والدین گرامی باید بدانندحیطه مسائل جنسی بسیار مهم بوده و عکس العمل های صحیح شما می تواند به یک بلوغ آرام و داشتن زندگی جنسی موفق در آینده، کمک کند. در این بخش از نکات مهم تربیت فرزند در لک لکو به بهترین شیوه پاسخ گویی به این سوالات اشاره خواهیم کرد تا در تربیت کودکتان بیش از پیش موفق عمل نمایید.

به سوالات جنسی کودک خود جواب ساده و صادقانه بدهید.

بهترین سن برای آگاه کردن کودک از مسائل جنسی زمانی است که کودکمان از ما سوال می پرسد . اغلب کودکان این سوال برایشان به وجود می آید که بچه چطور ایجاد می شود و به دنیا می آید؟

بسیاری از والدین پاسخ های واهی در این باره به کودک خود می دهند مثلا می گویند من و پدرت چیزی خوردیم و تو در شکم من بزرگ شدی و یا می گویند تو را از بیمارستان و از کسی خریده ایم. این گونه پاسخ گویی به کودک سبب بیمار شدن روان کودک می شود و او دچار دلهره می گردد.

بنابر این به کودک پاسخ مناسب دهید و دروغ نگویید اگر به او دروغ بگویید یا پاسخ های بی ربط بدهید، خیلی زود متوجه می شود. اعتمادش از شما سلب شده و برای سۆالات خود به دنبال یک مرجع دیگر که اصولاً دوستان او هستند، می رود و این موضوع بسیار خطرناک است. به کودک خود تا جایی که ممکن است حقیقت را بگویید اما لازم نیست که توضیح کاملی هم درباره یک ارتباط جنسی به او بدهیم. باید مراقب باشیم که پاسخ ما بیش از حد نباشد چون در این صورت باعث بیداری زودرس جنسی در او می شود.(با مراجعه به مطالب آموزشی دکتر هلاکویی که در لک لکو برای شما عزیزان آورده ایم می توانید با روحیه و ذهنیت کودکتان بهتر آشنا شوید تا پاسخی بهتر و مناسب تر به پرسش هایش بدهید.)

راه حلی برای پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان

برای کودکان خردسال جواب این سوال را اینگونه بگویید :ما از خدا خواستیم و خدا هم تو را به ما داد. در شکم مادر رشد کردی و بعد از مدتی در بیمارستان، تو را بیرون آوردند. اما وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند، این پاسخ برایشان قانع کننده نیست.

پاسخ ما باید به این کودکان اینگونه باشد :وقتی پدر و مادر می خواهند که بچه ای داشته باشند، سلولی از بدن پدر به سلولی در بدن مادر می پیوندد، و آن وقت رشد بچه شروع می شود. وقتی بچه به اندازه کافی بزرگ شد، از شکم مادر بیرون می آید. برای نحوه پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان لازم است که والدین اطلاعات و دانش خود را در مورد تربیت کودکان و نوجوانان بالا ببرند تا فرزند سالمی را از لحاظ روحی و روانی تربیت کنند.

پاسخ مناسب به سوال کودک درباره تفاوت اندام جنسی مذکر و مونث

با بزرگ شدن کودک او اندام جنسی بدنش را کشف می کند و از والدین خود درباره تفاوت اندام جنسی مرد و زن می پرسد و در این زمان است که والدین باید هویت جنسی فرزندشان را به او بشناسند، در این هنگام والدین باید اندام های اصلی بدن را برای فرزندمعرفی کند.

در میان این توضیحات، نام اندام های جنسی را هم بگویند. برای پسرها آلت تناسلی، بیضه ها و باسن و برای دخترها آلت تناسلی و پستان ها را معرفی کنند و برای معرفی از عکس های کالبدشناسی استفاده نمایند و یا از او بخواهند تفاوت ظاهری اندام جنسی خواهر و برادر خود را به او بگویند و پس از دریافت پاسخ فرزند خود به او بگویند که این خواست خدا بوده که اندام جنسی دختر و پسر با یکدیگر تفاوت داشته باشد. در نظر داشته باشید هنگامی که کودک درباره اندام جنسی خود کنجکاوی کرد با او طوری رفتار نکنید که خجالت بکشد بلکه رفتار والدین باید طوری باشد که کودک را از کنجکاوی و توجه او به این ناحیه دور کند.

کنجکاوی جنسی کودکان

بچه ها دچار کنجکاوی های جنسی می شوند و ممکن است اندام های جنسی یکدیگر را لمس و بازی جنسی انجام دهند. لازم است والدین در این هنگام که متوجه شدند که فرزندشان با دوستش بازی جنسی می کند، خونسردی خود را حفظ کنید و در بازی آن ها مداخله نمایید و به آن ها بگویید اندام های جنسی هر کس خصوصی است و فقط خود شخص، اجازه دسترسی به آن ها را دارد و نباید آن را به کسی نشان دهند.

مگر در موارد استثنا مثل وقتی که والدین، کودک را حمام می برند و یا برای معاینه نزد پزشک. به او بگویید هیچ کس حتی بزرگ تر ها هم مجاز نیستند به نواحی تناسلی تو دست بزنند. اگر کسی چنین کاری کرد، شما از دست فرزندتان ناراحت نمی شوید و هر نوع رفتار نامناسب و ناراحت کننده ای را در این زمینه بدون ترس و نگرانی به شما بگوید. اگر دیدید کودک شما همچنان به بازی های این چنینی ادامه می دهد، شاید نشان دهنده این است که کنجکاوی اش هنوز ارضا نشده است. پس بنشینید و اطلاعات اساسی را دوباره با او مرور کنید، درباره شکل بدن صحبت کنید و یکی یکی اعضای مختلف بدن را نام ببرید.

نکاتی مهم درباره مسائل جنسی کودکان برای پدر و مادرها

1.در منزل و هنگام استحمام فرزندتان پوشش مناسب داشته باشید.

2. بعد از 3سالگی فرزند پسر وظیفه استحمام او برعهده پدر است.

3. پدر و مادر هنگام استحمام فرزند جنس مخالف شان پوشش مناسب را حفظ کنند.

4. اگر کودک متوجه اندام تناسلی خود شد، حواس او را پرت کنید.

5. کودک دختر و پسر را همزمان به حمام نبرید و در زمان استحمام کودک، لباس های زیر خود را حفظ کنید.

6. لباس و پوشک کودک را در مکان های خلوت و به دور از نگاه دیگران تعویض کنید.

7. اگر کودکان در جایی خلوت در حال بازی بودند، به بهانه های مختلف به آن مکان رفت و آمد کنید تا بدانند هیچ کجا کاملا امن و خالی از مراقب نیست.

8. محیط خواب کودکان را از یکدیگر جدا کنید.

9. از پوشیدن و پوشاندن لباس های تنگ و محرک اجتناب کنید.

10. از انجام هرگونه رفتار جنسی در برابر دید کودک خودداری کنید و از ابراز احساسات شدید بپرهیزید.

11. از لمس و نوازش کشاله ران، کفل و دیگر نقاط حساس بدن، که برای کودک هیجان انگیز بوده و احتمال لذت جویی او را بالا برده خودداری کنید.

مطالب فوق را از سایت نمناک  برای شما والدین گرامی جمع آوری کرده ایم تا بتوانیم در راه تربیت فرزند به شما عزیزان یاری رسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *