دسته‌بندی نشده

دانستنی های بارداری

بارداری

بارداری

دانستنی های بارداری را در این مقاله برای شما عزیزان آورده ایم.

اگر شما مادری هستید در آغاز رشد نطفه در بطن خود و خواندن این مطلب را انتخاب کرده اید پس شما اولین قدم برای داشتن یک فرزند سالم را برداشته اید. درتمام دوران 9 ماهه ی بارداری این جمله  را در ذهن خود هک کنید :

( برای تولد یک فرزند سالم به یک مادر سالم نیاز است.)

شکی نیست که دوران بارداری با سختی ها ومشقت هایی همراه است برای برخی کمتر و برخی بیشتر ، بسیاری از خانم ها دوران حاملگی  راحتی را پشت سر می گذارند و بسیاری نیز با مشکلات دوران حاملگی از جمله سنگ کلیه، افسردگی، دیابت، فشارخون  و تولید میوم در رحم و غیره مواجه می شوند وگاهی در بوجود آمدن این مشکلات عواملی غیر از تغذیه و مراقبت  نیز دخیل است اما نمی توان این نکته را نادیده گرفت که با مراقبت و تغذیه ی مناسب می توان عوارض این مشکلات را بسیار کاهش داد و گاهی از ایجاد آن ها جلوگیری کرد وشکی نیست که دوران بارداری راحت و سالم می تواند برزایمان راحت و سالم، بهبود سریع تر مادر بعد از زایمان وحتی کیفیت شیر نوزاد موثر باشد پس در این مطلب برای مادران باردار و خانواده ی آن ها آنچه باید بدانند و آنچه باید عمل کنند را شرح خواهیم داد.

تغییرات و نیاز های دوران بارداری در سه ماه اول:

پزشکان زمان تقریبی برای تعیین سن جنین و بارداری را از تاریخ آخرین عادت ماهانه محاسبه می کنند و این باعث می شود سن اعلام شده بیشتر از سن واقعی جنین باشد. به طور کلی زمانی که مادر متوجه بارداری خود می شود حداقل 3-4 هفته از تشکیل نطفه گذشته است. برای تشخیص بارداری و برای اطمینان از سلامت جنین سونوگرافی واژینال گزینه ی بهتری است اینگونه مادر می تواند جنین را بهتر ببیند. مهم ترین نکته در ابتدای بارداری و پس از مثبت شدن تست بارداری مراجعه به پزشک و شروع دوران 9 ماهه بارداری زیر نظر پزشک زنان و زایمان قابل اطمینان می باشد چرا که گاهی اطلاعات مادر برای چگونگی گذراندن این دوران به بهترین نحو کافی نمی باشد و یک پزشک دلسوز می تواند در تمام این موارد مادر را راهنمایی کرده  و تغذیه و وزن مادر و کودک و سلامتی هر دو را فراهم کند. از این زمان مادر شروع به خوردن قرص های مکمل تقویتی خواهد کرد. و یکی از مهم ترین قرص هایی که ازابتدا توسط دکتر تجویز شده و مادر باید روزانه مصرف کند قرص اسید فولیک(ویتامین BC) می باشد که کودک را در برابر مشکلات مغز و نخاع محافظت می کند.

از مهم ترین مواد غذایی که باید از این دوران در رژیم غذایی مادر قرار بگیرد می توان به گردو، خرما، عسل، بادام و به طور کلی خشکبار اشاره کرد.

 علائم مهم بارداری در سه ماه اول  ضعف و بی حالی ونیاززیاد به خوابیدن و تخلیه ی زود به زود انرژی و تهوع  می باشد دراین شرایط سعی کنید بیشتر از هر زمان دیگری درزندگی خود به خود استراحت بدهید؛کارهای سنگین به هیچ عنوان انجام ندهید ساعت خواب شبانه خود را تنظیم کرده و زودتر بخوابید در این زمان تغییرات هورمونی بدن بسیار زیاد می باشد و به همین علت بدن مادر به زمان بیشتری برای استراحت نیاز دارد.

تست بارداری

تست بارداری

اما یکی از مهم ترین تغییرات این دوران تهوع می باشد که عرصه را به مادران تنگ کرده و گاهی باعث می شود مادر اشتهای خود را ازدست داده و نتواند مواد مغذی لازم را به خود و جنین برساند و دچار کاهش وزن می شود اما اگر مادران بدانند که کدام غذا باعث احساس تهوع در آن ها می شود و کدام غذاها نمی شود می تواند در کنترل این حالت ها تاثیر فوق العاده ای داشته باشد وبه طورکلی این حالت بین 12 یا 14 هفته پس از شروع دوران به کلی برطرف می شود حال آنکه مادران زیادی هستند که بسیار کم دچار این حالت شده و مجبور به تحمل تهوع دائمی در این دوران نبوده واما در برخی برعکس می باشد و این دوران بدترین دوران آنها شده و در طول روز چندین باراستفراغ می کنند. در صورتی که شما دوران بارداری را می گذرانید و جزو مادران دسته دوم هستید توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

احتمال سقط جنین در دوران اولیه بارداری که همان 3 ماه اول می باشد بسیار زیاد است و همین مسئله سه مال اول بارداری را یکی از سخت ترین دوران بارداری کرده است وآنچه مهم است مراقبت همه جانبه از مادر و جنین دراین سه ماه می باشد . رشد جنین در رحم با عث ایجاد درد های خفیف در معده شده و گاهی ایجاد درد ناگهانی و شدید می کند اما در صورتی که همراه با خونریزی باشد باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه شود.

با وجود اینکه در این دوران مادر تغییرات ظاهری زیادی نمیکند( البته به ژنتیک و فیزیولوژی بدن و استخوان بندی مادر بستگی دارد) اما پستان ها دچار درد شده و به هر ضربه و تکانی حساس می شوند و به هیچ عنوان نباید لباس زیر تنگ و حتی لباس زیر های معمول قبل از دوران بارداری خود را استفاده کنید انچه مهم است این است که اعضای بدن سینه شکم و پستان ها در موقعیت راحت و آزاد خود باشند.

توجه داشته باشید نظافت با مواد شیمیایی خانگی مضر و ممنوع می باشد و تا جایی که میشود تلاش شود از زدن مواد شیمیایی به بدن و موها خودداری شود البته امروزه رنگ مو های فاقد آمونیاک که به سلامت مادر و جنین آسیب نرساند وارد بازار شده است اما با این حال تحمل نه ماه بدون مواد شیمیایی درازای سلامت صد در صد جنین کار سختی نمی باشد.

تغذیه

خوراکی های ممنوعه در دوران سه ماهه اول بارداری  کرفس ، زعفران ، جگر گوسفند، بابونه ، انواع ماهی (به علت جیوه زیاد) می باشد و در ازای آن بهتر است شیر ، میوه ، سبزیجات، و غذاهای مقوی و سالم در برنامه غذایی مادر قرار بگیرند. ممکن است دراین دوران نیاز به خوردن در مادر تشدید شود.

تغییرات و ضروریات سه ماه دوم بارداری:

اگر مادر موفق شود سه ماه اول را به خوبی پشت سر گذاشته و جنین را در رحم خود نگه دارد در سه ماه دوم کار کمی آسان تر خواهد شد تقریبا در ماه چهارم مادر می تواند از جنسیت جنین مطلع شده همچنین تغییرات ظاهری از این دوران نمایان شده و مادر تغذیه ی دوران اول بارداری را در سه ماهه دوم هم باید ادامه دهد اما اگر در سه ماه اول اشتها زیاد شده باشد در سه ماه دوم به حالت عادی باز خواهد گشت. در این دوران اضافه وزن مادر بیشتر از قبل خواهد بود اما اگر تغییرات وزن شما با سایرمادران بارداری که میشناسید متفاوت است و کمی بیشتر یا کمتر از آنهاست نگران نباشید بدن های مختلف با هم متفاوتند اما در صورتی که تغییرات بسیار فاحشند تا جایی که به سلامت شما و یا جنینتان آسیب رسانده و یا این امکان را ایجاد کند که زایمان با مشکل مواجه شود و جان شما و فرزندتان به خطر بیفتد حتما باید زیر نظر پزشک معالج خود علت این تغییرات بیش از اندازه را متوجه شده و به درستی کنترل کنید. (نکات مربوط به مراقبت های لازم در دوران کرونا برای مادران باردار)

ازدواج

در اوایل سه ماهه دوم بارداری تهوع رو به کاهش رفته و کاملا از بین می رود وجای خود را به سورزش معده می دهد . کم کم در این دوران مادر باید منتظر شروع حرکت های جنین باشد. اولین احساس که در اکثر مادران مشترک است احساس ویبره و لرزش در شکم است این حرکت جنین به صورت لرزش حباب های هوا می باشد و برخی مادر ها احساس می کنند شکمشان مثل تنگ ماهی شده و جنین مثل ماهی در شکم آن ها حرکت می کند و گاهی لگد می زند.

با توجه به بزرگ بودن بالاتنه و شکم در این سه ماه باید از پوشیدن کفش هایی با پاشنه های غیر استاندارد خودد داری کرده و در هنگام رانندگی کمربند را از زیر شکم خود عبور دهید هرچند که توصیه می شود رانندگی را به شخص دیگری بسپارید.

 آنچه بسیار مهم است این است که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی به پشت نخوابید به دو دلیل یک احتمال پیچیدن بند ناف به دور گردن نوزان و خفگی و دو فشار رحم به استخوان لگنی وسیاهرگ بزرگ تحتانی که این باعث نرسیدن اکسیژن و خون رسانی ضعیف به جنین و خفگی نوزان می شود . بهترین حالت خوابیدن از ماه چهارم بارداری خوابین به پهلوی چپ است.

سعی کنید دراین دوران حرکات خود را آهسته تر کنید مثل نشستن و برخواستن چرا که فشار خون در سه ماه دوم بارداری کم ترخواهد بود( مگر در مادرانی که به صورت ژنتیکی و ارثی فشار خون بارداری می گیرند) و حرکات آرام از سرگیجه های نابهنگام جلو گیری می کند.

تغییرات شدید هورمون استروژن می تواند دراین دوران با عث ایجاد قرمزی در برخی نقاط بدن مثل کف دست شود  و در بعضی این تغییرات مشاهده نمی شود . یکی از رایج ترین علائم پوستی مادران در این دوران خارش زیر شکم می باشد که به علت بزرگ شدن شکم می باشد کرم های ضد ترک می تواند در مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خارش و ترک شکم موثر باشد.

کاهش وزن

مادرانی که درسه ماه اول بارداری به علت تهوع و استفراغ کاهش وزن و کاهش اشتها داشته اند در این دوران باید جبران کرده و وزن اضافه کنند مهم ترین غذاهایی که می توان مصرف کرد غذاهایی آهن دار مثل گوشت ، ماهی ، تخم مرغ، عدس ، حبوبات و… می باشد.

برای جلوگیری از سوزش معده در این دوران وعده های غذایی خود را به 4-5 وعده افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید به هیچ عنوان معده ی خود را بیش از اندازه پر یا و یا کاملا خالی نگه ندارید. سعی کنید ادویه را کم کنید چرا که می تواندبا عث سوزش معده شود و قبل از خواب یک لیوان شیر میل نمایید و تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید همچنین غذاهایی مثل فست فود ، سوسیس و کالباس و مواد کافئین دار مثل نوشابه سوزش معده را دوچندان می کنند. (سایر مقالات مرتبط را میتوانید در وبلاگ لک لکو، مطالعه بفرمایید.)

تغییرات و لزومات سه ماه سوم بارداری:

آنچه این دوران را بسیار سخت می کند این است که مادر درسه ماه دوم حسابی درشت و چاق شده و مثل یک  پنگوئن بانمک راه می رود XD)). و سختی دیگر این دوران لزوم چکاب هر دوهفته یک بار می باشد. از شروع ماه هفتم بارداری مادر هردوهفته یک بار ودر هفته های نزدیک به زایمان باید هفته ای یک بار تا زمان زایمان  به پزشک خود مراجعه کرده و همه وضعیت خود ونوزاد را بررسی کند.همچنین تاجایی که ممکن است سر جنین در این دوران باید به پایین چرخیده باشد و معمولا این اتفاق می افتد اما گاهی ممکن است پزشک از پایین بودن سر جنین مطمئن نباشد و سونوگرافی انجام دهد و اگر سرجنین به سمت پایین نبود با روش هایی مثل حرکت دادن سر از بیرون سعی کند جنین را در زاویه درست قرار دهد.

اما در ماه ها و هفته های آخر که شما تبدیل به یک مادر پنگوئنی می شوید بهتر از به هیچ چیز جز انتظار برای ورود یک عضو جدید به خانواده خود فکر نکرده و سعی کنید به تزئین اتاق این عضو جدید و تصور روز های طلایی ورود کودک خود بگذرانید و به این فکر کنید که چگونه بعد از تولد نوزاد خود یک مادر سالم و شاد باشید و بهترین تربیت و محیط را برای فرزند خود فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *